Visit Lidingö - Lidingös besöksportal

Hem

10/2-19/5. Millesgården: Jacqueline Marval - Fauvism Feminism Flamboyance

Jacqueline Marval. Vårtoilette. Olja på duk. 1907

Jacqueline Marval. Vårtoilette. Olja på duk. 1907

Jacqueline Marval. Fr.v. Agnès med prästkrage. Olja på duk. 1926, Utsmyckad vår. Olja på duk. 1923, Barn med räv. Olja på duk. 1922.

Jacqueline Marval. Fr.v. Agnès med prästkrage. Olja på duk. 1926, Utsmyckad vår. Olja på duk. 1923, Barn med räv. Olja på duk. 1922.

Jacqueline Marval. Dansösen av Notre-Dame. Olja på duk. 1921

Jacqueline Marval. Dansösen av Notre-Dame. Olja på duk. 1921

Jacqueline Marval. Odalisk med gepard. Olja på duk (1900)

Jacqueline Marval. Odalisk med gepard. Olja på duk (1900)

Jacqueline Marval. Biarritz. Olja på duk (1923)

Jacqueline Marval. Biarritz. Olja på duk (1923)

Jacqueline Marval. Odaliskerna. Reproduktion av oljemålning. (1902-1903)

Jacqueline Marval. Odaliskerna. Reproduktion av oljemålning. (1902-1903)

Jacqeline Marval bland sina konstverk. Bild från 1920-talet.

Jacqeline Marval bland sina konstverk. Bild från 1920-talet.

.

.

Jacqueline Marval. Buketter på geridong, pioner, blåklockor, anemoner, rosor mm, målade på duk och pannå mellan 1920 och 1924.

Jacqueline Marval. Buketter på geridong, pioner, blåklockor, anemoner, rosor mm, målade på duk och pannå mellan 1920 och 1924.

Jacqueline Marval - Fauvism Feminism Flamboyance

Den 10 februari öppnade Millesgårdens utställning om Jacqueline Marval (1866-1932). Här får besökaren en möjlighet att upptäcka ett mångfacetterat och fascinerande konstnärskap från tidigt 1900-tal. Ett konstnärskap få har kännedom om - men som ingår i den kontext där giganter som Matisse, Derain, Picasso och Denis sedan länge har sin plats. Marval och hennes verk var på plats i Paris då konsthistoria skrevs, då Picasso ställde ut sin Demoiselles d´Avignon och då begreppet fauvism uppstod.

”Det är med stor glädje som vi introducerar Jacqueline Marval för den svenska publiken. Tack vare Millesgården Museum kan vi nu vårda hennes konstnärskap och se till att hon återfår det internationella erkännandet hon hade före sin död,” meddelar Comité Jacqueline Marval.

Offentliga visningar varje tisdag och torsdag klockan 13.00. (Se längst ned på denna sida)

Öppettider:
Tisdag - söndag 11.00 - 17.00, även alla helgdagar

Adress:
Herserudsvägen 32

Allmänna kommunikationer till Millesgården:
Tag tunnelbanan eller buss 6, 75 eller 76 till Ropsten. Så långt är allt lätt. Därefter, tag buss 201, 204, 205, 206, 211 eller 212 till "Torsviks torg" (den första hållplatsen). Därefter måste man gå över torget till motsatta sidans två busshållplatser. Från den ena går buss 238 till "Högsätra". Åk med till "Millesgården". Bussen går var 30:e minut så det kan vara snabbare att gå till Millesgården på "Herserudsvägen".

Om Jacqueline Marval
Jacqueline Marval föds som Marie-Joséphine Vallet 1866 nära Grenoble i Frankrike. Hon utbildar sig till lärare, gifter sig och får en son, som dör bara sex månader gammal. Sonens tragiska död leder till en slags pånyttfödelse som kommer att påverka resten av hennes liv.

Hon lämnar sitt tidigare liv bakom sig, skiljer sig, flyttar till konstnärskvarteren i Montparnasse i Paris och tar namnet Jacqueline Marval (Mar+Val från hennes forna namn) och försörjer sig som sömmerska och brodös. Marval börjar umgås med konstnärer som Pablo Picasso, Henri Matisse, Kees van Dongen, Albert Marquet och Tsuguharu Foujita. Hon börjar måla, självlärd, fri, flamboyant och spontan, och galleristen Berthe Weill, omtalad och flitig mecenat för kvinnliga konstnärer, ställer ut hennes verk från 1902.

Vid Salon d´automne 1905, där Marval ställer ut samtidigt som bl.a. Matisse chockas besökarna av ett måleri med oförställda vilda, levande penseldrag och oblandade expressiva färger och en kritiker kallar dem les fauves – vildarna. Begreppet Fauvism var fött.

Liksom konstnärsvännen Matisse låter hon färgen vara motiv, befriar den från dess deskriptiva roll och låter den förmedla känslor. Återkommande i Jacqueline Marvals måleri finner vi bekanta anletsdrag; hennes egna. De återfinns inte bara i självporträtt utan också i avbildningar av odalisker
och andra gestalter. Hon är sin egen musa och framställer ofta kvinnokroppen utan idealisering eller försköning, fri och med en annan blick än mannens. Marval ställde inte ut i egenskap av kvinnlig konstnär och nekade ofta till liknande propåer. Det var inte hennes könstillhörighet som var det viktiga, utan konsten.

Marval gör sig ett namn och ställer ut med konstnärer som idag ses som giganter: Picasso, Matisse och Denis. Ett av Marvals verk visades på The Armory Show 1913, i den omtalade utställningen där europeisk samtida konst för första gången presenterades i New York. Samma år får hon det
prestigefulla uppdraget att måla åtta paneler i den nya teatern Théâtre des Champs-Élysées, en av Europas första art déco-byggnader.

Under 1920-talet introduceras hon för det trendiga strandlivet i badorten Biarritz av den revolutionerande modeskaparen Paul Poiret. På duken fäster hon solgassande sandstränder, vågskvalp och myllret av människor som kopplar av iklädda svarta baddräkter. I vissa verk låter hon ljuset dominera, och låter badare och parasoll avteckna sig som små svarta prickar mot duken. Längs med Seine, på 19 quai Saint Michel, bor hon granne med Flandrin, Marquet och Matisse. Prunkande blomsterbuketter mot en fond av Notre Dame och flanerande parisare utgör motiv under de sista åren av Marvals liv. Hon avlider i cancer den 28 maj 1932, 65 år gammal.

Några tongivande verk på utställningen:
L’Odalisque au Guépard, olja på duk (1900) (Se målningen ovan)
Målningen är en av Marvals första och ställdes ut på Salon des indépendants 1901. Den ses som hennes manifest där hon använt sig själv som musa och modell och sägs vara det första kvinnliga nakna självporträttet i konsthistorien.

L’Étrange femme, olja på duk (1920)
Målningen är en subtil nakenstudie där den förlängda kroppen, kompositionen och detaljerna förkroppsligar essensen av det glada 1920-talet. Denna flambojans är återkommande i Marvals motiv, men även en del av hennes livsstil.

Biarritz, olja på duk (1923)
Tiden i Biarritz tillsammans med modeskaparen Paul Poiret var en viktig period i Marvals liv. Här möter hon, och avbildar tidigt, en kommande trend; solbadandet. Här skapade hon detaljerade porträtt av kvinnor och män i moderiktiga baddräkter men också miljöbilder där människor och parasoll framstår som små svarta prickar på duken.

Fleurs devant Notre-Dame, olja på duk, (ca 1920)
I centrum står en bukett amaryllis med Notre-Dame och människor som botaniserar bland Paris kända boklådor som fond. Mot slutet av hennes liv var just prunkande blomsterbuketter ett återkommande motiv för Marval.

Om utställningen
Utställningen "Jacqueline Marval – Fauvism Feminism Flamboyance" är en retrospektiv utställning, den första sedan 1987 och den första någonsin utanför Frankrike. Utställningen är producerad i samarbete med Comité Jacqueline Marval i Paris., https://www.jacqueline-marval.com/

Text: Millesgården

----------------------------------------------------------------------------------------

To 25 april kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance.

Ti 30 april kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance. 

To 2 maj kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance.

Ti 7 maj kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance.

To 9 maj kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance.

Ti 14 maj kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance.

To 16 maj kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen JACQUELINE MARVAL Fauvism Feminism Flamboyance.

© visitlidingo.se 2024